Usein kysytyt kysymykset ja sopimusehdot


Koska on hyvä aika lähteä hääpukuostoksille jos häät on kesällä? Entä jos haluan mittatilauspuvun?
Sopiva aika aloittaa mallistopukujen sovittaminen edellisenä syksynä, kun uusin mallisto on ilmestynyt. Custom-pukujen varaukset aloitetaan edellisenä keväänä, joten niiden kanssa joutuu olemaan hieman aikaisemmassa. Kesä on ompelimossa kiireisintä aikaa, joten kesä-elokuu välillä on uusille morsiamille tarjolla ainoastaan viikonloppuaikoja.
Toimitusajat ovat 3-4kk sesongista riippuen, eli kesälle ehtii saada puvun mallistosta vielä alkuvuodesta.

Voinko vain tulla, miksi pitää varata sovitusaika?
Palvelemme ainoastaan ajanvarauksella, jotta jokaisella asiakkaalla olisi tarvittava yksityisyys. Lisäksi ajan varaamalla varmistat että paikalla on varmasti joku, emmekä ole esimerkiksi asioilla. Jos ilmestyt paikalle ilman ajanvarausta, voi olla ettemme pysty päästämään sinua sisään. Tämä koskee myös asusteiden sovittamista.

Kuinka monta makutuomaria olisi hyvä ottaa mukaan? Voinko ottaa mukaan lapsia tai lemmikeitä?
Suosittelemme rajaamaan makutuomarit kahteen tai kolmeen. Jos tahdot ottaa mukaan isomman määrän makutuomareita, se on sallittua, mutta kannattaa huomioida ettei kaikille löydy istumapaikkaa. Lapset ovat tervetulleita, kunhan heillä on joku huolehtimassa heistä, sillä liikkeen yhteydessä sijaitsee ompelimo, jossa on saksia ja muita lapsille vaarallisia asioita. Lemmikkejä ei valitettavsti ole sallittu liikkeessämme.

Olen ajoissa/myöhässä ajastani, mitä teen?
Jos olet myöhässä tai sinulle tulee äkillinen este, laita esimerkiksi tekstiviesti tai whatsapp-viesti, jotta saan sen vaikka meillä olisi sovitus käynnissä. Emme pysty vastaamaan puheluihin sovitusten aikana. Jos olet myöhässä, kannattaa huomioida, että emme välttämättä pysty pidentämään aikaa toisesta päästä. Jos olet ajoissa, arvostamme jos jaksat odottaa ulkona tai vaikka viereisessä kahvilassa omaa aikaasi. Meillä ei ole erillistä odotustilaa, joten seuraavan asiakkaan päästäminen sisään kesken edellisen sovituksen voi häiritä sovitusta.

Tarvitseeko sovitusta varten valmistautua jotenkin?
Et tarvitse sovitukseen välttämättä mukaan mitään erikoista. Voit tulla ihan missä tahansa alusvaatteissa, joskin nuden sävyiset on monesti parhaimmat. Jos haluat jotain erikoista alusvaatetta, joka voi vaikuttaa puvun valintaan, silloin se kannattaa ottaa mukaan. Sovittaa voit ilman liivejä tai liivien kanssa oman valinnan mukaan. Puvuissamme ei ole yleensä kuppeja valmiiksi, sillä jokaisella asiakkaalla on erilaiset tarpeet liivien suhteen ja samat kupit eivät mene kaikille. Sovituksiin olisi kuitenkin hyvä tulla puhtaana eikä esimerkiksi suoraan hikisenä treeneistä, toki kesällä pelkästään sovituksessa voi tulla hiki. Myös myyjälle.
Toivomme myös että välttäisit hajuvesiä ja itseruskettavia sovituspäivänä.

Mitä sovituksessa yleensä tapahtuu?
Sovitukseen tullessasi valitsemme sinulle toiveittesi mukaisia pukuja. Yleensä n. tunnin aikana ehtii sovittaa 6-10 pukua, riippuen kuinka vauhdikkaasti osaat itse edetä. Myyjä tulee kanssasi sovituskoppiin auttamaan puvun päälle, sillä pitkien helmojen ja laahusten kanssa on vaikea selvitä yksin. Puku laitetaan päällesi mahdollisimman hyvin istuvaksi ja sen jälkeen pääset peilausalueelle korokkeella tai lattialle fiilistelemään. Sovituksen päätteeksi kirjataan suosikkipukujen nimet ja hinnat ylös ja pääset sulattelemaan näkemääsi.

Saako liikkeessä kuvata?
Kaikkia pukuja saa kuvata. Toivoisin kuitenkin, että jos julkaiset kuvia/videoita esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, välttäisit materiaalia joissa näyn.

Voinko ottaa mukaan omia juomia/syötävää?
Juotavaa ja syötävää saa olla mukana, kunhan huolehditte etteivät ne ole sotkevia ja toimitatte roskat oikeille paikoilleen. Jos sotkua varovaisuudesta huolimatta syntyy, niin joudumme valitettavasti perimään siivouksesta/pesusta aiheutuvat kustannukset. Omat kuohujuomat on sallittu ainoastaan etukäteen sovitusti.

Tarvitseeko minulla olla budjetti?
Olisi hyvä jos tietäisit kuinka paljon olet valmis pukuun laittamaan. Tämä helpottaa pukujen valikoimista sovitukseen, ja vältyt myös mahdolliselta mielipahalta jos sovittamasi puku on liian kallis budjettiisi. Kaikkien pukujen hinnat on etukäteen nähtävillä, joten pystyt tutustumaan niihin etukäteen.

Mitä minun tarvitsee tietää vaatekoostani?
Ei välttämättä mitään. Voit halutessasi ilmoittaa ajanvarauksen yhteydessä normaalin vaatekokosi, mutta se usein poikkeaa hääpukujen mitoituksesta, joten se ei ole välttämätöntä. Meillä on aina vaatetusalan ammattilainen katsomassa pukujen istuvuutta.

Entä jos haluamaani pukua ei ole koossani sovitettavaksi?
Yritämme pitää mahdollisimman laajaa kokovalikoimaa puvuista, mutta valitettavasti se ei ole aina mahdollista. Jos vaihtoehtoja on, valitsemme sovitettavaksi lähimmän mahdollisen koon ja sitä pystytään nuppineuloin ja muiden apuvälineiden avulla mallailemaan melko hyvin. Jos ompelimossa on aikaa, pyrimme toteuttamaan kokotoiveita eri pukuihin jos niistä on etukäteen tieto ja tiedämme puvulle olevan muutenkin kysyntää.

Ajattelin laihduttaa, miten se vaikuttaa puvun tilaamiseen?
Puku olisi hyvä tilata tai aloittaa mahdollisimman lähellä häitä jos odotettavissa on kehon koon muuttumista. Emme suosittele ns. tavoitepukuja, ellet ole esimerkiksi kahden koon välissä. Mallistopukujen toimitusaika on kohtuullisen lyhyt ja custom-pukujen kohdalla huomioimme jokaisen asiakkaan henkilökohtaiset tarpeet. Kun puku on tilattu ja mitat on otettu, suosittelemme yrittämään suurin piirtein samassa koossa pysymistä - toki pieniä muutoksia voi tarvittaessa tehdä.

Onko puku pakko päättää heti ensimmäisellä sovituksella?
Ei tietenkään. Joskus tarvitaan harkinta-aikaa, ja se on ok. Mieluummin harkitset pidempään kuin hötkyilet ja kadut myöhemmin. Jos olet kauempaa, ja olet suht varma siitä, että joku sovittamasi puku on se sinun oikea pukusi, voimme ottaa valmiiksi talteen mittasi ja voit tehdä tilauksen myöhemmin sähköpostilla. Voit myös aina tulla uudestaan. Jos tulet erikseen tilaamaan pukua tai haluat sovittaa vain yhtä tai kahta pukua, voit varata lyhyemmän sovitusajan.

Missä pukunne tehdään?
Kaikki puvut valmistetaan Käpylän liikkeen yhteydessä olevassa ompelimossa. Valmistan itse alusta loppuun kaikki mittatilauspuvut sekä lähes kaikki malliston puvut. Kiireaikoina joudun välillä turvautuman lisäkäsiin ja tällöin apunani on luotettuja käsiä.

Millaiset maksuehdot puvuissa on ja mitä puvun hintaan kuuluu? Mistä puvun hinta koostuu?
Pukujen hinta koostuu valmistuksesta, materiaalikuluista ja veroista. Kaikkiin malliston pukuihin sisältyy myös helman viimeistely oikean mittaiseksi sekä puvun muutostyöt. Huomioithan että nämä työt tehdään maksutta kerran, eli jos epäilet että kokosi muuttuu tai et ole vielä päättänyt kenkiä, kannattaa mittamuutokset jättää myöhemmäksi. Puvut maksetaan pääasiassa kahdessa tai kolmessa erässä: ensimmäinen erä varausmaksuna, toinen erä välisovituksessa ja viimeinen noutaessa. Kaikkiin pukuihin tulee henkari ja pukupussi mukana.

Onko puvuilla palautusoikeutta? Entä jos muutan mieleni puvun suhteen?
Puvuillamme ei ole palautus- eikä peruutusoikeutta. Jos haluat peruuttaa jo tilatun puvun, ei varausmaksua palauteta. Jos puku on aloitettu, tulee se maksaa siihen pisteeseen missä se on peruutushetkellä. Jos muutat mielesti tilauksen suhteen, voit kuitenkin vaihtaa pukua. Suosittelemme kuitenkin että harkitset tarvittavan määrän, jotta olet varmasti tekemässä oikean valinnan.

Tulin raskaaksi/hääpäivämme muuttuu, mitä nyt tehdään?
Jos puku on aloitettu kun häät siirtyvät, on järkevintä että se tehdään valmiiksi ja katsotaan sen istuvuus vielä myöhemmin lähempänä häitä. Jos toiveissasi on raskautua ennen häitä ja suunnittelet meneväsi raskaana naimisiin, suosittelen kertomaan asiasta sovituksessa, jotta voimme huomioida mahdolliset kehon muutokset kokovalinnassa. Jos raskaus on odottamaton, ole yhteydessä niin mietimme voiko pukusi muokata sopivaksi vai onko syytä vaihtaa pukua.

Voinko säilyttää pukua liikkeessänne?
Pukua voi säilyttää liikkeessä yleensä häihin asti. Poikkeuksena jos häät siirtyvät pidemmän ajan päähän, suosittelemme että asiakas noutaa puvun kun se on valmis. Puvun koon voi tarkistaa itse kotona lähempänä häitä tai voit tulla liikkeeseen tarkistamaan jos haluat apua.

En ole tyytyväinen ostamaani tuotteeseen ja haluan reklamoida. Kuinka se onnistuu?
Reklamaatiot otetaan aina vastaan kirjallisena. Haluamme kuitenkin että kaikki asiakkaat on tyytyväisiä tilaamaansa pukuun, joten toivomme että asiakas on avoin jo valmistusvaiheessa. Jos puvussa on virhe, korjaamme sen ehdottomasti. Jos sitä ei ole mahdollista korjata, ja aika antaa myöten, teemme uuden puvun tilalle. Jos aikaa ei ole, voimme keskustella hyvityksestä tai viimeisenä vaihtoehtona kaupan purusta. Kaiken voi kuitenkin yleensä korjata. Monesti hyvinkin pienet ja nopeasti korjattavat asiat saattavat vaikuttaa puvun ulkonäköön.
Jos emme pääse yhteisymmärrykseen keskenämme, on sinulla kuluttajana oikeus olla yhteydessä Kuluttajaneuvontaan asiassa.